- AK Banská Bystrica
- AK Bratislava
- AK Dubnica nad Váhom
- AK Holíč
- AK Kamenica n/Cirochou
- AK Košice
- Cross country soaring Košice
- AK Lučenec
- AK Martin
- SGC Martin
- AK Nitra
- AK Nové Zámky
- AK Očová
- AK Partizánske
- AK Piešťany
- AK Poprad
- AK Prešov
- AK Prievidza
- AK Ružomberok
- AK Sabinov
- AK Senica
- AK Spišská Nová Ves
- AIR SYMPATIA Trenčín
- AK Trenčín
- AK Trnava
- Parašutistický klub
- AK Žilina
- ŽP Šport Podbrezová
Správa o slovenskej leteckej akrobacii za rok 2014
Máme za sebou ďalší rok, plný prekvapení, úspechov, ale aj sklamaní a smutných rozlúčok nielen s technikou, ale aj s ľuďmi.
Akrobatické lietanie na Slovensku v roku 2014 pod SNA bolo možné na lietadle Z526F OM-CRO, ktoré sa podarilo po GO motora uviesť do prevádzky v druhej polovici roku 2014.
Okrem toho na Slovensku akrobaciu lietajú majitelia súkromných akrobatických lietadiel:
- J.Viskupič Extra 330SC a Extra 300L
- R.Singmann Cap 231
- Yak 52 v Košiciach
- 2x Zlin Z142....
a skupina slovenských pilotov lieta v Českej republike, kde bohužiaľ počas minulého roku prišlo tiež k úbytku akrobatických lietadiel – dolietané dve Zlin Z142 a dve Zlin Z50M. Napríklad LAC KV má v tomto momente iba dve akrobatické lietadlá, Z50M OK-TRM a 8KC Decathlon OK-DEC, takže možnosti lietania v Českej republike sú čím ďalej obmedzenejšie.
Súťažne v roku 2014 lietali akrobaciu štyria piloti – kategória Advanced R. Singmann, kategória Intermediate B. Medvec, A. Zelem, V. Hrnko, ktorý zároveň aj reprezentovali Slovenskú republiku na Majstrovstvách sveta v Mossel Bay, výsledky v tabuľke:
Na súťaži v Kroměříži prišlo k smutnej udalosti a československá akrobacia sa rozlúčila s Ondřejom Ryčlom.
V roku 2014 sa slovenskí piloti nezúčastnili jedinej akrobatickej súťaže konanej na Slovensku, 11. FAI Majstrovstiev sveta v leteckej akrobacii – kategória ADVANCED usporiadanej v Dubnici, tradične na vysokej úrovni, za čo patrí usporiadateľom veľké poďakovanie.
Účasť kompletného družstva na majstrovstvách sveta v leteckej akrobacii v minulom roku bola možná vďaka podpore Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a ďalších sponzorov, vďaka Jirkovi Durasovi a možnosti trénovať aj súťažiť na Z50M v Českej republike, Ralfovi Singmannovi, ktorý požičal svoje súkromné lietadlo CAP 231 slovenským reprezentantom, aby na ňom absolvovali podstatnú časť prípravy na toto vrcholné podujatie, Stanovi Bajzíkovi za cenné rady a vždy riadne pripravenú Z50LS OK-RRD a v neposlednom rade Andrejovi Zelemovi, ktorý bol iniciátorom tejto odvážnej myšlienky, ktorú dokázal zorganizovať a aj finančne zabezpečiť.
Je potrebné spomenúť a aj poďakovať sa ďalším ľuďom, ktorý súťažnej akrobacii minulý rok obetovali svoj voľný čas a energiu, menovite Pavlovi Kavkovi, Jurajovi Danihelovi a Zuzke Danihelovej, ktorý či na postoch bodovačov, alebo riaditeľov súťaží umožnili a zabezpečili konanie akrobatických súťaží.
Keďže na Slovensku máme nedostatok akrobatických vetroňov, v podstate je iba DG 1000 v Nitre, došlo k prerušeniu úspechov, ktoré dosahovali naši piloti a bohužiaľ ani tento rok sa nekonali súťaže s dlhoročnou tradíciou, napr. Memoriál J.Huliaka, ani majstrovstvá Slovenska v akrobacii vetroňov.
Problémy slovenskej akrobacie sú známe, nedostatok techniky, nedostatok inštruktorov, veľká finančná náročnosť, nutnosť pravidelného tréningu - to všetko odradzuje mnohých potencionálnych záujemcov o tento nádherný šport, na ktorý spoločnosť pomaly zabúda, média ignorujú..., počet problémov bohužiaľ narastá, technika starne, prichádzajú problémy s umiestením akrobatického boxu, boj s hlukom, ale verím že je tu ešte stále pár ľudí, ktorým na akrobacii záleží a s pomocou ostatných sa im podarí udržať a rozvíjať tento krásny šport na našom Slovensku.
V Trenčíne, 9.1.2015 Viliam Hrnko