- AK Banská Bystrica
- AK Bratislava
- AK Dubnica nad Váhom
- AK Holíč
- AK Kamenica n/Cirochou
- AK Košice
- Cross country soaring Košice
- AK Lučenec
- AK Martin
- SGC Martin
- AK Nitra
- AK Nové Zámky
- AK Očová
- AK Partizánske
- AK Piešťany
- AK Poprad
- AK Prešov
- AK Prievidza
- AK Ružomberok
- AK Sabinov
- AK Senica
- AK Spišská Nová Ves
- AIR SYMPATIA Trenčín
- AK Trenčín
- AK Trnava
- Parašutistický klub
- AK Žilina
- ŽP Šport Podbrezová
Vzdušný priestor SR platný od 29.mája 2014
Výrazné zmeny v rozdelení priestoru, zmena hraníc TMA, TSA, TRA, GLIDING AREAS. Detaily študujte v AIP SR. tu upozorňujeme na najdôležitejšie zmeny:
Všetky výšky sú učené vzhľadom na QNH, nie vzhľadom k terénu!!!
Platí zásada: pod a v TMA letiska sa výška udáva v QNH toho letiska, ktorý sa dozviete na Approach, alebo Info alebo Atis.
Ak letíte v alebo pod TMA, majte výškomer nastavený = dodržuje výšku podľa QNH letiska. Tak aj komunikujte s dispečerom o výške.
1. TMA Bratislava je celé zmenené. Nové hranice a výšky TMA 1, 2, 3, 4. Nový tvar CTR.
2. TMA Piešťany je zmenené. Nové hranice a výšky TMA 1 a 2. Nový tvar CTR.
3. MTMA Malacky je zmenené. Nové hranice TMA 1, 2.
4. TMA Poprad je zmenené zásadne! Nové hranice TMA 1, 2, 3, 4 a aj CTR.
5. Pribudol nový druh vzdušného priestoru: Priestory pre lety klzákov. Nie sú v mape, len v AIPe. A na hrebeni Nízkych tatier pribudol priestor typu PCA, ale až od FL95.
6. Mierne sa zmenili hranice a premenovali sa TRA 20ky na Inovci, na 40.
Nová ICAO mapa je už v predaji.
Ak sa chystáte na súťaž - Makarenko sa juniori: už sa bude lietať podľa novej mapy!!!
Preštuduje to, lietajte podľa toho. Pripomienky a návrhy na zlepšenia sú vítané na Táto adresa je chránená pred robotmi nevyžiadanej pošty. Ak ju chcete vidieť, musíte mať povolený JavaScript.
PODROBNEJŠIE ZMENY OD LPS SR, š. p.
CTR Štefánik (AIP SR, LZIB AD 2.17) / TMA 1,2, 4 Bratislava (AIP SR, ENR 2.1)
- menia sa vodorovné hranice CTR,
- menia sa vodorovné aj zvislé hranice TMA 1, 2, 4 Bratislava, TMA 3 Bratislava sa neaplikuje (rezervované pre budúce použitie),
- opúšťa sa koncept 1 000 ft AGL pre stanovenie spodnej hranice TMA. Spodné hranice TMA budú ploché, so stanovenou nadmorskou výškou vo ft vztiahnutou k letiskovému QNH,
- ruší sa vstupný/výstupný bod VFR do/z CTR PEZINOK,
- zriaďujú sa nové vstupné/výstupné body VFR do/z CTR MODRA a STUPAVA.
CTR Tatry (AIP SR, LZTT AD 2.17) / TMA 1,2,3, 4 Poprad (AIP SR, ENR 2.1)
- menia sa vodorovné aj zvislé hranice CTR,
- menia vodorovné a zvislé hranice TMA, delí sa na TMA 1 až TMA 4,
- opúšťa sa koncept 1 000 ft AGL pre stanovenie spodnej hranice TMA. Spodné hranice TMA budú ploché, so stanovenou nadmorskou výškou vo ft vztiahnutou k letiskovému QNH, vzdušný priestor v rámci horizontálnych hraníc TMA 4 od úrovne terénu do nadmorskej výšky 10 000 ft, bude priestor triedy G bez ohľadu na prevádzkovú dobu stanovišťa TWR Tatry,
- rušia sa všetky vstupné/výstupné body VFR do/z TMA,
- ruší sa vstupný/výstupný bod VFR do/z CTR VAŽEC,
- zriaďuje sa nový vstupný/výstupný bod VFR do/z CTR VÝCHODNÁ.
- menia sa len vodorovné hranice CTR,
- menia vodorovné a zvislé TMA, delí sa na TMA 1 a TMA 2,
- opúšťa sa koncept 1 000 ft AGL pre stanovenie spodnej hranice TMA. Spodné hranice TMA budú ploché, so stanovenou nadmorskou výškou vo ft vztiahnutou k letiskovému QNH.
Neriadený vzdušný priestor triedy G
- mení sa popis hornej hranice priestoru viď AIP SR, ENR 2.1, SEKTOR FIS:
z: 8 000 ft AMSL alebo 1 000 ft GND, podľa toho čo je vyššie,
na: 8 000 ft AMSL (10 000 ft AMSL v rámci vodorovných hraníc TMA 4 Poprad).
Priestory pre lety klzákov
- zriaďujú sa nové priestory vo vnútri riadených vzdušných priestorov, v ktorých za stanovených podmienok (AIP SR, ENR 5.3.3) bude možné vykonávať lety klzákov,
- publikuje sa nová mapa, ktorá prehľadným spôsobom mapuje priestory a oblasti určené pre športové a rekreačné aktivity (ENR 6-15).
Zmena v postupoch na nastavenie výškomera
- stanovuje sa povinnosť vo vzdušnom priestore triedy G pod TMA nastaviť výškomer na letiskové, nie oblastné QNH (AIP SR, ENR 1.7.3.2).