- AK Banská Bystrica
- AK Bratislava
- AK Dubnica nad Váhom
- AK Holíč
- AK Kamenica n/Cirochou
- AK Košice
- Cross country soaring Košice
- AK Lučenec
- AK Martin
- SGC Martin
- AK Nitra
- AK Nové Zámky
- AK Očová
- AK Partizánske
- AK Piešťany
- AK Poprad
- AK Prešov
- AK Prievidza
- AK Ružomberok
- AK Sabinov
- AK Senica
- AK Spišská Nová Ves
- AIR SYMPATIA Trenčín
- AK Trenčín
- AK Trnava
- Parašutistický klub
- AK Žilina
- ŽP Šport Podbrezová
Správa o činnosti SNA za rok 2010
Najskôr sa však krátko vyjadrím k niekoľkým hlavným udalostiam minulého roka. Je to potrebné aj preto, lebo systém stretávania sa štatutárov aeroklubov – predsedov bol na základe rozhodnutia pléna obmedzený na jedno stretnutie (plénum ) ročne – vždy na záver sezóny. Toto rozhodnutie síce prináša úsporu času a nákladov, ale súčasne aj určité zníženie informovanosti o dianí v SNA. Aj keď veľakrát sme si ťažkali, že aj napriek tak malej početnosti stretnutí, predsedovia aeroklubov nie vždy dokázali získané informácie prenášať medzi členov svojho klubu, resp. nepovažovali za potrebné informovať ich o podrobnostiach. To považujem za vážny nedostatok, pretože činnosť našej organizácie je smerovaná do širokej členskej základne a jej informovanosť o forme a dôvodoch našich rozhodnutí a krokov sú aj významným mienkotvorným faktorom. Verím, že v ďalšom období významným pomocníkom v tomto smere bude aj pravidelná aktualizácia našej webovej stránky, kde sa budeme snažiť podávať stále viac čerstvých informácií zo všetkých oblastí našej a aj vašej činnosti.
Boli sme organizátormi viacerých významných medzinárodných podujatí, ktoré mali veľmi priaznivý ohlas (tu žiaľ konštatujem, že väčší v zahraničí ako u nás doma). Či už to boli MS v Prievidzi a v Dubnici, významná súťaž v Nitre, alebo v Partizánskom. Výsledky dosiahnuté na akciách našimi zástupcami poznáte, boli podrobne vyhodnotené v inom príspevku. Úroveň organizácie týchto akcií výrazne zvýšila renomé SNA aj v rámci FAI.
Svoje informácie chcem rozdeliť do samostatných oblastí:
Financie
Spôsob nášho financovania bol popísaný už mnoho krát a pri rôznych príležitostiach. Predsa ho však na úvod stručne pripomeniem. Slovenský národný aeroklub je financovaný tak ako je to uvedené v Stanovách SNA, t.j. z členských príspevkov ZOČ a členov, z dotácií, darov, z príspevkov sponzorov a z výnosu z usporiadania športových akcií.
Ako jeden z mnohých športových zväzov SR – nositeľov úloh štátnej športovej reprezentácie je aj SNA od samotného vzniku formou spolufinancovania svojej činnosti napojený na štátny rozpočet SR cestou Ministerstva školstva SR (MŠ). Z pohľadu „dôležitosti“ naša organizácia patrí do kategórie neolympijské športy. Aj keď slová o napojení možno evokujú predstavy o veľkom toku prostriedkov - opak je realitou. Finančné prostriedky pre ten-ktorý zväz prideľuje komisia na základe bodovacieho systému, ktorého dôležitými vstupnými parametrami sú výsledky a umiestnenia dosahované v našich športoch na európskych a svetových súťažiach. Ak hovoríme o forme spolufinancovania, to v praxi znamená, že našimi vlastnými zdrojmi (členské ZOČ, registre, sponzori) sa na našom financovaní podieľame približne len jednou tretinou.
Svoje požiadavky na dotáciu pre daný rok SNA spracováva a predkladá na MŠ formou projektov. Vychádzajú z plánu činnosti, schvaľovaného každoročne plénom SNA. Treba však zdôrazniť fakt, že vo všetkých uplynulých rokoch (s výnimkou rokov 2008 a 2009) sme dostali z požadovaných prostriedkov vždy iba zlomok.
Dotácia sa obvykle skladá z niekoľkých čiastok, ktoré sú definované v každoročne uzatváranej zmluve. V našom prípade je to obvykle dotácia na režijné náklady činnosti zväzu, mzdy pracovníkov, činnosť reprezentácie a na významné športové podujatia usporiadané v SR. Všetky dotácie smerované z ministerstva pre SNA sú vždy prísne účelovo určené a zúčtovateľné len na preukázateľne vynaložené náklady. Ich presuny na iné položky alebo do inej kapitoly nie sú možné a v prípade nedočerpania dotácie v danom roku je povinnosťou organizácie vrátiť ju na príjmový účet MŠ. Pre jednoduchšiu kontrolu čerpania dotácií si každý zväz a teda aj SNA musel na každú z jej zložiek vytvoriť samostatné účty. Úroky z týchto účtov sa povinne dvakrát ročne odvádzajú späť na príjmový účet MŠ. V rokoch 2008 a 2009 sa nám podarilo vďaka intenzívnemu lobingu, argumentácii a snáď aj s trochou šťastia po prvý raz po cca 12 rokoch získať aj prostriedky investičného charakteru na obnovu, resp. revitalizáciu nášho prestarlého hnuteľného majetku.
Tak sa nám podarilo zakúpiť vetroň pre reprezentáciu, vykonať GO lietadla Z-526F, revíziu a obnovu letovej spôsobilosti lietadla SU-31M, zakúpiť lietadlo Dynamic, zakúpiť mikrobus pre potreby výjazdov reprezentácií, padáky a bezpečnostné prístroje. V závere roka 2009 sa podarilo získať mimoriadne prostriedky, za ktoré sme plánovali nákup akrobatického vetroňa, a dýchačov do vetroňa. Keďže výška týchto prostriedkov postačovala na pokrytie sotva 50% hodnoty vetroňa, podarilo sa nám povinnosť jej zúčtovania mimoriadne oddialiť do polovice roka 2010, s tým, že ďalších cca 50% prostriedkov potrebných na dofinancovanie nákupu vetroňa budeme požadovať v roku 2010. Výsledky všetkých vykonaných rokovaní a z nich plynúce prísľuby zakladali reálny predpoklad úspešného zavŕšenia tohto zámeru.
Po vykonaní všetkých potrebných krokov však v júni 2010, žiaľ, prestali platiť pôvodné dohody (spomeňte si tiež na účelový článok „Školstvo dotovalo aj vetrone“ zverejnený v denníku SME). Ďalší príspevok potrebný na dofinancovanie nákupu vetroňa sa stal utópiou, čím by sme prostriedky účelovo poskytnuté na nákup vetroňa z roku 2009, museli vrátiť. Napokon sa podarilo dosiahnuť ich presmerovanie na nákup indikátorov zblíženia, dýchačov a ďalšej výbavy pre potreby reprezentácie v bezmotorovom lietaní a parašutizme, ale tiež na nákup vozidla, ktoré by sme za iných okolností museli financovať z vlastných prostriedkov.
Treba tiež dodať, že podmienkou poskytnutia takto použiteľných prostriedkov bola a je vždy povinnosť SNA spolufinancovať obstaranie minimálne piatimi percentami z vlastných zdrojov.
Technická služba
Určite máte oprávnený pocit, že zavedenie novej európskej legislatívy do praxe našej organizácie trvá nekonečne dlho. Je to zložitá cesta plná slepých uličiek, ale aj možných omylov. Na začiatku celého procesu sme snáď pochybili tým, že sme sa snažili riadiť vlastným výkladom znenia nových smerníc a využívať pri tom poznatky z ČR, prípadne aj iných štátov. Náš Letecký úrad presadzoval zjednodušené vnímanie celého procesu, pričom odlišnosť názorov na výklad niektorých požiadaviek novej európskej legislatívy v konečnom dôsledku neprispievala k urýchleniu riešenia veci.
Dnes však konštatujem, že po období opakovaných jednaní, výmen názorov a konzultácií sa naše pohľady zblížili do takej miery, že umožní konečné zavŕšenie pripravovaných zmien. Museli sme však zabudnúť na mnohé osvedčené praktiky z minulosti a zavádzať do praxe nové videnie problémov, postavených nielen na samotnom odbornom výkone prác na leteckej technike, ale aj na perfektnej administrácii s preferovaním dokonalej evidencie a záznamov.
Aby sme vyhoveli podmienkam pre získanie možnosti aj naďalej vykonávať údržbu a opravy leteckej techniky v našich aerokluboch, bolo nevyhnutné rešpektovať požiadavku Nariadenia komisie (ES) č. 2042/2003 a rozdeliť činnosti ktoré doposiaľ vykonával IT SNA (p.Juszczuk) sám, a to na úsek riadenia zachovania letovej spôsobilosti podľa Časti M, Podčasti „G“ a „I“ (CAMO) a na úsek riadenia stredísk oprávnených na údržbu lietadiel podľa Časti M, Podčasti „F“ (AMO). Za týmto účelom sme prijali na technický úsek (zatiaľ na čiastočný úväzok) nového pracovníka p.Ing.Miroslava Valicu. Jeho úlohou v prvej fáze je zabezpečiť „uschopnenie“ tých pracovísk, kde boli aerokluby ochotné a schopné splniť striktné požiadavky súčasnej legislatívy. Zatiaľ je ich šesť a ďalšie budú, dúfam, skoro pribúdať.
Povinnou podmienkou zavedenia a existencie nového systému technickej služby bolo aj vytvorenie ďalšej nezávislej funkcie „manažér kvality“. Na jej výkon bol prijatý p.Ing.Maroš Fedák – formou dohody o pracovnej činnosti. Cieľom všetkých uvedených krokov bolo umožniť, aby údržba a opravy našej leteckej techniky, ktorá je určená pre šport a rekreáciu, mohla sa vrátane osvedčovania a uvoľňovania do prevádzky (ARC) aj naďalej vykonávať za primerané finančné náklady vo vnútri našej organizácie a aby tieto činnosti zostali výhradne v našej vlastnej kompetencii.(viď ďalší materiál na stránke)
Čaká nás úplné prepracovanie a zavedenie nového systému výmeny informácií o využívaní leteckej techniky do činnosti aeroklubov, tých, ktoré majú schválené pracoviská údržby , ale aj tých, ktoré ho nemajú a ani mať nechcú. Určite chceme dosiahnuť stav, kedy výkon týchto činností pre naše členské aerokluby bude ekonomicky podstatne menej náročný, ako keby museli byť objednávané u „komerčných“ organizácií. A to aj s vedomím skutočnosti, že pracovníkov zapojených do tohto systému si budeme musieť zaplatiť sami.
Je nutné, aby tie aerokluby, ktoré ešte majú ambíciu mať vlastné pracovisko „F“, začali urýchlene konať (už aj tak veľa zmeškali). Podmienky na ich schválenie nie sú neprekonateľne náročné a sú prijateľným kompromisom medzi reálnymi možnosťami klubov a požiadavkami platnej legislatívy, zľavovať z nich sa však už ďalej nedá. Samozrejme, pracovisko nemusí mať každý, z ekonomických dôvodov môžu vzniknúť aj dvoj či viacčlenné zoskupenia, založené na báze partnerských vzťahov regionálne blízkych aeroklubov a na ich vzájomnej spolupráci.
V štádiu finalizácie je aj software, ktorý nás stojí veľa úsilia, ale bez ktorého nie je možné nový systém spustiť. Vzhľadom na predpokladaný počet lietadiel a na teritoriálnu odlúčenosť jednotlivých klubov od miesta sledovania ich letovej spôsobilosti v podmienkach SNA, je to aj podmienka daná LÚSR.
Aktuality
Vám všetkým, ktorí zaiste sledujete spoločenskú, politickú a ekonomickú situáciu u nás neušlo, že podmienky v ktorých sa tento rok ocitáme, nie sú nijako ružové. Ak ústrednou témou vo všetkých oblastiach života spoločnosti sú úspory či škrty, bolo by naivné očakávať, že tieto sa financovania športov nedotknú. Do dnešného dňa nemáme ani hrubú predstavu o možnej dotácii nášho športu cez Ministerstvo školstva v tomto roku. Svoje požiadavky formou projektov sme samozrejme uplatnili aj pre tento rok. Je však tiež jasné, že aj tie prostriedky, ktoré budú pridelené, budú nakoniec výrazne krátené (o koľko %, nedá sa tušiť).
Časť našich aeroklubov – najmä tých, ktorí pôsobia na riadených letiskách, veľmi citeľne zasiahlo zrušenie výnimky o nespoplatňovaní letov lietadiel do MTOW 2 tony zo strany LPS. Tej výnimky, ktorú sme pred 6 rokmi po tvrdých diskusiách presadili. Opäť však hľadáme cesty, ako túto otázku na patričných miestach zargumentovať a dosiahnuť jej predĺženie. Uvidíme.
V podobnej polohe je aj príspevok, ktorý sme cestou Ministerstva dopravy SR získavali na čiastočné krytie výdavkov, súvisiacich s poverením na výkon dozoru v špecifických činnostiach, na ktoré LÚSR nemá pracovníkov (parašutizmus, bezmotorové lietanie, balónové lietanie). Výška tohto príspevku bola každý rok iná, ale vzhľadom na objem našej činnosti vždy symbolická a za posledné dva roky žiadna. Na tento rok je príspevok na výkon činností súvisiacich s poverením opäť otázny, aj napriek tomu, že pri jeho uplatňovaní máme zo strany vedenia LÚSR podporu.
Činnosť smerujúca k zvýšeniu bezpečnosti lietania, zvýšeniu celkovej úrovne nášho lietajúceho personálu, ale aj k zľahčeniu dopadov rôznych obmedzení legislatívy či obmedzení využívania vzdušného priestoru, patrí do pôsobnosti riaditeľstva letových činností SNA pod vedením p. Ščasnoviča. Jedným z viditeľných výsledkov jeho pôsobenia je napr. kontinuálna aktualizácia smernice pre lietanie v SNA (P-1), výcvikových programov (osnov výcviku) pre bezmotorové aj motorové lietanie, zriadenie stálej komisie pre teoretické skúšky pilotov bezmotorových lietadiel a riadenie jej činnosti, ako aj etablovanie sa v prostredí, kde sa rozhoduje o dôležitých otázkach, vplývajúcich na podmienky nášho lietania a skákania. Na úseku parašutizmu to bola napr. inovovaná smernica V-PARA-1 schválená LÚSR, ďalej významná účasť pri tvorbe dokumentu Pravidlá výsadkovej činnosti ktorý vydal MDPT SR pod. č.4/2010 a jej prispôsobení pre súčasné potreby vykonávania výsadkových letov a športového parašutizmu.
Môžeme byť spokojní s úrovňou zapájania sa SNA do diania v FAI. Túto problematiku zastrešuje p. ing. Líška a treba povedať, že zodpovedne. Aj jeho zásluhou má náš národný aeroklub veľmi dobré meno. P. Ing. Líška súčasne vypomáhal aj plachtárom a takpovediac zaskakoval na akciách ako kapitán reprezentácie.
Prezídium SNA sa schádzalo podľa plánu činnosti a všetci členovia sa naozaj kvalifikovane vyjadrovali k rôznym otázkam a pomáhali riešiť naliehavé úlohy.
Veľmi dobre spolupracovali predsedovia odborných komisií a zvlášť sa dala pociťovať činnosť plachtárov a parašutistov.Veľmi veľké rezervy sú v práci akrobatov. Vítam preto iniciatívu p. Ing. Strnku, ktorý ponúkol svoje sily pri spájaní bezmotorovej a motorovej akrobacie z organizačného hľadiska.
Rovnako aj revízna komisia v ostatnom období zvýšila svoju aktivitu a svojimi postrehmi pomáha vytvárať vyvážený stav súvisiaci s legislatívou a správnym využívaním prostriedkov.
Pokračujeme v systéme pravidelných týždňových porád zamestnancov, kde sa upresňujú a rozdeľujú úlohy. Tu mi významne pomáha p. Ing. Braciník. Úsilie, aby sme „boli pri tom“ nás núti aj k častým cestovateľským aktivitám a k účasti na rôznych akciách na ktoré dostávame pozvania.
Vážení členovia SNA, čaká nás hlavná sezóna, ktorá nebude pre nikoho jednoduchá. Verím však, že spoločným úsilím a pri vzájomnom porozumení sa podarí prekážky prekonať. Zaželajme si veľa zdravia a chuti do práce, ktorá je nám koníčkom.
PaedDr. Ján Mikuš, Prezident SNA