- AK Banská Bystrica
- AK Bratislava
- AK Dubnica nad Váhom
- AK Holíč
- AK Kamenica n/Cirochou
- AK Košice
- Cross country soaring Košice
- AK Lučenec
- AK Martin
- SGC Martin
- AK Nitra
- AK Nové Zámky
- AK Očová
- AK Partizánske
- AK Piešťany
- AK Poprad
- AK Prešov
- AK Prievidza
- AK Ružomberok
- AK Sabinov
- AK Senica
- AK Spišská Nová Ves
- AIR SYMPATIA Trenčín
- AK Trenčín
- AK Trnava
- Parašutistický klub
- AK Žilina
- ŽP Šport Podbrezová
Problematika údržby lietadiel v nastávajúcom období
Vážení členovia SNA, v ostatných týždňoch rezonuje medzi našimi členmi problematika údržby lietadiel v nastávajúcom období. Dňom 28.9.2009 skončil starý systém a v zmysle európskej legislatívy dochádza k prechodu na systém nový, kvalitatívne odlišný.
V rozhovoroch medzi členmi a v otázkach na nášho inšpektora – technika p. Juszczuka tiež často odznieva porovnávanie, ako pristupujú k tomuto procesu napr. v Čechách, resp. v Nemecku a ako u nás. Vyčerpávajúce informácie odzneli na inštrukčnom zamestnaní technikov a štatutárov aeroklubov v Žiline dňa 15.8.2009 a bolo len vecou účastníkov ako s touto problematikou oboznámia ostatných členov vo svojich aerokluboch.
V krátkosti :
- po období intenzívnej práce, vyjednávania a vyjasňovania si stanovísk s kompetentným orgánom (LÚ SR) o požadovanom obsahu a forme splnenia podmienok na schválenie organizácie podľa časti M a F, máme systém v súčasnosti už schválený. Naša snaha, zachovať každému aeroklubu doterajšiu možnosť údržby vlastných lietadiel, presadzovaná navonok, sa žiaľ, nestretla s odpovedajúcou odozvou vo vnútri. Niektoré aerokluby ešte stále nespracovali príručky údržby svojich pracovísk, aj napriek tomu, že im boli našim technickým úsekom predpripravené. Tým sa vedome vystavili riziku, že ich pracovisko nebude mať potrebný certifikát.
- Dňa 29.9.2009 sme absolvovali rokovanie s LÚSR a na základe jeho záverov konštatujeme : LÚ SR plne odobril všetky naše predchádzajúce kroky v súvislosti so schválením údržby podľa časti M a F. LÚ SR schvaľuje všetky doterajšie kroky vykonané v súvislosti so zavádzaním legislatívy podľa časti G a časti I (vrátane zberu informácií o náletoch cez internetový server). Znamená to, že si v budúcnosti budeme môcť sami predlžovať platnosť ARC (OLS). Predpokladáme, že ako organizácia podľa časti G budeme schválení a začneme fungovať od 1.1.2010. Do tejto doby budeme pokračovať s doterajšími postupmi a s využitím vybraného technického personálu, ktorý bude oprávnený vydávať odporúčania k ARC. Na všetkých pracoviskách, ktoré sa uchádzajú a splnia podmienky na zapojenie do systému bude v priebehu budúceho polroka vykonaný audit, na základe ktorého môže byť pracovisko uznané za spôsobilé. Často diskutované údržbové programy budú mať typovú skladbu - čiže jeden údržbový program na jeden typ (v skratke sa doplnia alebo zmenia len prípadné odlišnosti konkrétneho lietadla).
Zo záverov stretnutia tiež jasne vyplynulo, že samozrejme môžeme poukazovať a porovnávať čo a ako riešia v ČR, Nemecku či inde v zahraničí, ale jediným zodpovedným a kompetentným orgánom, ktorého názor a konečné rozhodnutia budú na území SR a teda aj pre nás záväzné, je LÚ SR.
Ku často diskutovanej otázke výhodnosti či nevýhodnosti prevádzkovania lietadiel v riadenom či neriadenom prostredí sme podali jasné vysvetlenie už na zmienenom IMZ v Žiline. Opäť zdôrazňujeme, že vstup do riadeného prostredia je výsostne slobodnou voľbou každého vlastníka lietadla. Zároveň sme však presvedčení, že nesporné prednosti riadeného prostredia, naviac v našej vlastnej réžii, pocítia všetci zúčastnení najneskôr v horizonte 3 rokov. Našou ambíciou je vykonať všetko pre to, aby sme najmä pre naše členské aerokluby vytvorili prostredie, v ktorom systém údržby bude nie prekážkou, ale podporou rozvoja ich činnosti.
Zavádzanie novej legislatívy v oblasti údržby leteckej techniky pokračuje kontinuálne a na základe neustáleho upresňovania postupov s pracovníkmi LÚ SR. Zatiaľ nedošlo k žiadnym zásadným sklzom. Aj napriek rôznym informačným šumom môžeme považovať naše kroky za správne a v súlade s novozavádzanou európskou legislatívou (treba podotknúť, že aj tam stále prebiehajú procesy „hľadania optimálnych ciest“). Rád konštatujem, že všetci pracovníci zminimalizovaného aparátu SNA vyvinuli a ďalej vyvíjajú mimoriadne veľké úsilie, aby nutné procesy prebehli v čo najkratšom čase.
Uvedené zmeny majú dopad aj na charakter zmluvných vzťahov, nielen vo vnútri našej organizácie, ale aj navonok. V minulosti uzatvárané zmluvy o prevádzkovaní lietadla (najmä tzv. trojstranné) boli odrazom doposiaľ platných pravidiel a obsahovo už nezodpovedajú realite súčasnosti. Aj ostatné prezídium SNA preto vzalo na vedomie, že všetky takéto zmluvy budú ukončené dohodou, alebo výpoveďou. Nové zmluvy budú uzatvárané výlučne ako dvojstranné, a to medzi príslušným aeroklubom a súkromným vlastníkom na zastrešenie činnosti lietadla, a samostatne medzi SNA a súkromným vlastníkom lietadla na zabezpečenie technickej služby a udržiavanie letovej spôsobilosti. V štádiu prípravy je tiež novelizácia obsahu tzv. Rámcovej zmluvy, uzatvorenej pred 14 rokmi medzi SNA a jeho jednotlivými klubmi na zaistenie leteckej a parašutistickej prevádzky v rámci SNA podľa podmienok vyplývajúcich zo zákona o civilnom letectve.
Pri ostatnom rokovaní na MDPaT, sme boli tiež informovaní, že naša snaha uvoľniť lietanie medzi ČR a SR bola korunovaná úspechom. Zostáva dopracovať niektoré nutné veci do príslušnej legislatívy a tieto lety môžu byť „bezplánové“.
Ján Mikuš - prezident SNA